środa, 15 stycznia 2014

Podnoszenie kwalifikacji jest kluczem do sukcesu



Tym wpisem rozpoczynamy cykl artykułów, które nie będą bezpośrednio odnosić się do konkretnych certyfikatów. Mają jednak zachęcić do pracy nad sobą i do rozwoju swoich kwalifikacji, wskazać zalety takiego działania i bezpośrednie korzyści płynące z podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.

Stwierdzenie iż "rozwój kwalifikacji jest kluczem do odniesienia sukcesu" brzmi banalnie i jest dość oczywistym faktem. Czemu zatem o tym piszemy? Bo menedżerowie czy inny pracownicy szczebla kierowniczego bardzo często po osiągnięciu zamierzonego celu - swojego własnego szczytu - osiadają na laurach, przestają widzieć cel w samorozwoju, nie mają nowych wyzwań. Przy tym bardzo często stwierdzają, że na osiągniętym szczycie pozostaną już do końca swojej kariery zawodowej. To jest właśnie podstawowy błąd.


Rozwój pracowników, w szczególności menadżerów ma niebagatelne znaczenie nie tylko dla pracownika, ale także dla całego przedsiębiorstwa. Prawdopodobnie nic tak nie zatrzymuje rozwoju firmy jak pracownicy wysokiego szczebla, którzy przestają inwestować w swoją wiedzę i swoje umiejętności hamując tym samym rozwój samej firmy. Przypadków firm, które były na szczycie, a obecnie są w średniej albo niższej lidze w swojej branży jest wiele. Część z tych przypadków jest właśnie spowodowana zastojem w rozwoju kadry.

Powstaje zatem naturalne pytanie: skąd się bierze taka sytuacja? Czemu menadżerowie, którzy do pewnego momentu stale podnosili swoje kwalifikacje rezygnują z rozwoju po osiągnięciu założonego celu. Z jednej strony to naturalne - zaczyna brakować motywacji i wyzwań. Z drugiej strony często pracownicy nie są rozliczani ze swoich nowych umiejętności albo w najgorszym przypadku czerpią przykłady "z góry". Bo w ilu przypadkach do oceny pracownika brane są jego nowo nabyte umiejętności i ich sprawdzenie? Ilu pracowników może z czystym sercem powiedzieć, że na rok 2014 ma zaplanowane już szkolenia biznesowe, specjalistyczne kursy, warsztaty?

Innym czynnikiem wpływającym pozytywnie lub negatywnie na chęć doskonalenia się jest ogólna atmosfera panująca w firmie. Przykładem "do naśladowania" z jednej strony może być oczywiście szef, ale pracownicy zdecydowanie częściej porównują się między sobą. Jeśli nikt w firmie nie "chwali" się zdobytą wiedzą albo szkoleniami, w których ostatnio uczestniczył, sam nie prezentuje swojej wiedzy na różnego rodzaju wystąpieniach czy to w firmie czy poza nią atmosfera nie sprzyja nikomu i nie zachęca do podejmowania nowych wyzwań naukowych.

Oczywiście gdzieś na w tych dywagacjach jest miejsce na certyfikację swoich umiejętności, jednak - mimo, że to niezwykle ważny aspekt otwierający drzwi do kariery - trzeba zacząć od podstaw czyli od znalezienia inspiracji, wyzwań i zwyczajnie chęci to rozwoju swoich kwalifikacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz